Spillets regler

Introduktion

Vueltaspillet er et online managerspil, hvor du bliver sportsdirektør for dit eget cykelhold. Du får tildelt 50.000.000 kroner til at købe ryttere for. Dit hold skal bestå af 9 ryttere, og du kan maks. have 2 ryttere fra samme hold.

Rytternes værdier ændres alt efter hvordan de klarer sig i virkelighedens Vuelta a España, og på den måde ændres dit holds samlede værdi. Formålet med spillet er at øge sit holds samlede værdi så meget som muligt. Hver etape udgør en runde i Vueltaspillet, og efter hver runde gives der værdiændringer efter pointsystemet.

Se pointsystemet

Generelt bør du navigere lidt rundt på siden for at lære spillet og dets layout at kende. Så bliver det lettere at finde de oplysninger du skal bruge fremover. For at gøre en god figur i spillet bør du gennemlæse reglene for at få et indtryk af hvordan pointsystemet fungerer - også selv om du har været med i tidligere spil. Brug desuden rytterstatistikken, rundeindelingen osv. Disse redskaber kan tilsammen indikere hvilke ryttere som vil klare sig godt i de kommende runder. Hvis du "klikker" på en rytter, får du hans statistik vist for de tidligere runder.

Sådan spiller du med

  • Du skal vælge et hold bestående af 9 ryttere.
  • Du skal vælge en af dine 9 ryttere som kaptajn.

Efter første etape/runde koster alle handler et transfergebyr på 1% af de købte rytteres værdi. Se Køb og salg / rytterhandel.

OBS!: Den endelige rytterliste bliver offentliggjort ca. 24 timer før Vuelta a España starter. Der vil løbende frem til start blive korrigeret i listen over hvilke ryttere som kommer med i årets Vuelta a España. Ryttere som ikke kommer med bliver deaktiveret (dette markeres ved, at de er "krydset over"). Deaktiverede ryttere kan altid sælges - men ikke købes - og de ændrer ikke længere værdi.

Dobbelt OBS!: Vi gør opmærksom på at deltagerne selv er ansvarlige for at holde sig orienteret om virkelighedens udskiftninger, og derefter udskifte de ryttere som ikke stiller op i Vuelta a España. Vi forsøger naturligvis løbende at holde rytterlisten opdateret, men der gives ingen kompensation for væksttab som måtte skyldes eventuelle fejl/mangler i trupperne.

Antal hold

Det er kun tilladt at oprette ét Basishold pr. deltager/person. Ønsker man flere hold, kan der købes Guld+ med præmiedeltagelse (muligt frem til etapestart i runde 1) eller almindelige Guldhold uden præmiedeltagelse.

Kaptajn

Du skal vælge én af dine 9 ryttere som holdkaptajn. Din kaptajn får værdistigning på almindelig vis, men udover det, så får du også et tilsvarende beløb tilført som en 'kaptajnbonus'. Der gives kun positiv bonus.

Det koster ikke noget at skifte kaptajn, så sørg altid for at vælge den af dine ryttere, som du forventer dig mest af på den kommende etape. Valget af kaptajn er en del af holdopstillingen, og derfor er det kun muligt at skifte kaptajn i de perioder hvor der er åbent for handel.

Bemærk at din eventuelle kaptajnbonus ikke vises ud for rytteren. Beløbet kommer derimod direkte i banken, og vises kun i "Kaptajnbonus-feltet" på din holdside.

Køb og salg / rytterhandel

Forskellige etapeprofiler appellerer til forskellige typer af ryttere såsom sprintere, bjergryttere eller enkeltstart-specialister osv. Det kan derfor godt betale sig at udskifte ryttere, hvis man kan forudse nogle af dem der kommer først over målstregen på den kommende etape.

Hvis én af dine ryttere udgår eller ikke lever op til dine forventninger, så kan det måske også betale sig at foretage en handel. Det er sjovt at købe nye ryttere, men gør det altid med omtanke da det koster et transfergebyr (se Pointsystem).

Du kan købe og sælge ryttere frem til ca. 5 minutter før hver etape starter. Efter dette vil rytterne være låst som beskrevet under punktet Rundeindeling.

Der er fri transfer indtil første etape (evt. prolog) starter.

Kontrakter (Basishold)

Ud over transfergebyret koster det en kontrakt for hver rytter der udskiftes. Dvs. for hver rytterhandel der gennemføres, hvor man sælger en spiller for at købe en ny, bruger man en kontrakt. Dette gælder dog ikke inden starten i runde 1, hvor der frit kan udskiftes ryttere uden at man bruger kontrakter.

Basishold har 9 kontrakter til hele spillet, mens Guldhold og Guld+ ikke er begrænset af kontrakter! Basishold kan under hele spillet opgraderes til Guldhold, og dermed få fjernet kontrakt-begrænsningen. Bemærk at deltagelse i nogle konkurrencer er betinget af, at købet af eller opgradering til Guldhold/Guld+ er foretaget inden det annoncerede tidspunkt for etapestart i runde 1.

Rundeindeling

Hver etape udgør en runde i Vueltaspillet. Når en runde/etape starter, bliver der låst for handel af ryttere (inkl. kaptajnskifte). Dette er naturligvis for at sikre, at der ikke kan købes ryttere baseret på kendte resultater.

Du kan se rundeindelingen her.

Systemopdatering

Senest 2-3 timer efter at en etape er afsluttet, vil resultatet blive opdateret i systemet. Efter dette vil rytterhandel fortsat være låst frem til ca. kl. 22.00. Dette er for at sikre, at resultaterne er korrekte, inden der åbnes for handel igen. For runde 1 må det forventes at opdateringen tager længere tid.

Når rytterne bliver låst op efter validering af resultaterne, er det alene Swush.com som afgør, om der efterfølgende vil blive foretaget ændringer/korrektioner.

Spilslut

Vueltaspillet 2017 slutter når den sidste etape i Vuelta a España er afviklet, opdateret og verificeret.

Pointsystem

Gældende regler for opdatering af ryttervækst:

Etapeplacering
Kr.
1. Plads 200.000
2. Plads 150.000
3. Plads 130.000
4. Plads 120.000
5. Plads 110.000
6. Plads 100.000
7. Plads 95.000
8. Plads 90.000
9. Plads 85.000
10. Plads 80.000
11. Plads 70.000
12. Plads 55.000
13. Plads 40.000
14. Plads 30.000
15. Plads 15.000
Holdbonus 1
Kr.
Gives til samtlige ryttere på det hold, som opnår flg. placeringer på etapen:
1. Plads 100.000
2. Plads 50.000
3. Plads 30.000
Kaptajnbonus 2
Bonus = rytterens vækst x1 (indsættes direkte i din virtuelle bank ved rundens afslutning) x1
Pr. dag i trøjen 3
Kr.
Den røde førertrøje 50.000
Den grønne pointtrøje 25.000
Den prikkede bjergtrøje 25.000
Sen ankomst 4
Kr.
For hvert hele minut rytteren kommer efter etapevinderen (maks. -150.000) -5.000
Påbegyndt men ikke gennemført etape -150.000
Udgåede ryttere: Pr. ikke påbegyndt etape -100.000
Sammenlagt pl.
efter etapen
Kr.
1. Plads 100.000
2. Plads 90.000
3. Plads 80.000
4. Plads 70.000
5. Plads 60.000
6. Plads 50.000
7. Plads 40.000
8. Plads 30.000
9. Plads 20.000
10. Plads 10.000
Spurt- og bjergpoint 5
Kr.
Pr. spurt- og bjergpoint 3.000
Holdtidskørsel 6
Kr.
Gives til samtlige ryttere fra holdene der opnår flg. placeringer
1. Plads200.000
2. Plads150.000
3. Plads100.000
4. Plads50.000
5. Plads25.000
Etapebonus 7
Kr.
Gives for antallet af ryttere du har fra etapens top 15 (indsættes direkte i din virtuelle bank)
9 ryttere440.000
8 ryttere244.000
7 ryttere136.000
6 ryttere75.000
5 ryttere42.000
4 ryttere23.000
3 ryttere12.000
2 ryttere7.000
1 rytter4.000
Finans
Bankrente 0,5 %
Transfergebyr -1 %
  1. Holdbonus: Hvis f.eks. en Team Sky-rytter vinder etapen, så modtager alle aktive Team Sky-ryttere +100.000 i værdistigning (gives ikke til ryttere som er udgået på etapen).

  2. Ved rundens afslutning udbetales der en "Kaptajnbonus" til din bank. Bonusen svarer til det beløb som din kaptajn er steget i værdi (der gives kun positiv kaptajnbonus).

  3. Pr. dag i trøjen: Denne vækst gives den dag trøjen bliver vundet eller forsvaret. En rytter som har kørt i trøjen på etapen og mister den, får altså ikke denne værdistigning. Stigningen går derimod til den rytter som har vundet trøjen.

  4. Sen ankomst: Hvis en rytter f.eks. kommer 4 min. og 54 sek. efter etapevinderen, vil han falde -20.000 i værdi (-5.000 x 4) pga. sen ankomst (dog maks. -150.000).

    Ryttere som starter en etape uden at gennemføre får -150.000 på dagen. Ryttere som udgår på en etape får stadig vækst for eventuelle spurt- og bjergpoint som de har optjent på etapen. De vil dog ikke modtage Holdbonus!

    Læg mærke til: Udgåede ryttere deaktiveres og vil få -100.000 for hver af de resterende runder/etaper der ikke påbegyndes! Dette er uanset om rytteren udgik på en tidligere etape eller mellem to etaper (eller aldrig blev endeligt udtaget til truppen). De -100.000 for hver af de resterende runder/etaper vil ikke fremgå på rytterens rundeoversigt, men vil blot blive trukket fra holdets bankbeholdning. Minusvæksten vil dog blive vist på oversigten 'Holdet runde for runde'.

  5. Spurt- og bjergpoint: Alle spurter på etapen inkl. slutspurten tæller med.

  6. Holdtidskørsel: Erstatter point for "Etapeplacering", "Holdbonus", "Sen ankomst" og "Etapebonus" på dagen hvor der køres holdtidskørsel.

  7. Etapebonus: Hvis du f.eks. har 4 ryttere på dit hold, som kommer blandt de 15 første på en etape, vil du modtage 23.000 i Etapebonus. Denne vækst sættes direkte i 'banken'.