Forum

Nogle forslag til ændringer af pointsystemet:

Jeg synes, det er værd at overveje, om ikke etapesejre og podieplaceringer på de forskellige etaper skal honoreres med relativt flere point end placeringerne i top 10/20/30. Så der i et nyt pointsystem tildeles flere point til top 3 og endnu flere til vinderen.

Det virker f.eks. helt skørt, at Peter Sagan er den fjerdemest pointscorende rytter i spillet lige nu efter en Tour, der har været en udpræget skuffelse for hans vedkommende.

Desuden synes jeg, at man burde tildele flere point til de bedste i klassementet end til de øvrige trøjer/konkurrencer. Det er trods alt lidt (noget) mere prestigefyldt at føre løbet end at køre i bjergtrøjen.


og måske burde man få en gratis udskiftning hvis ens rytter udgår.

Aldrig i livet at der ska udskiftninger i Manager.!!
Det ligger helt stramt...

Vulpius7.195Valideret KontoPræmievinderTop 1%Top 10%Top 10%Top 10%Top 10%Top 1%Sølvbæger
Jack is back.

Det har jeg plæderet for i mange år uden held :( Det virker jo også helt skævt at det gir samme antal point for en helt aldeles ligegyldig og tilfældig 7. plads i bjergtrøjen eller pointtrøjen som det gir at have en 7. plads på GC. Sidstnævnte er jo noget der kæmpes om hele vejen til Paris...

Jeg synes pointene skal bedre afspejle den prestige der er ved de forskellige ting i virkeligheden, og dermed også hvor hårdet der kæmpes om de forskellige ting.

Men samtidig kan jeg godt se, at hvis man fjerne for mange point fra eks den grønne trøje, så tangerer sprintere til at blive helt fravalgt, så det er en svær balancegang.

Enig med Vulpius, ingen udskiftninger! Det kan man få i det andet spil...

Tom Larsen35.090Top 10%PræmievinderTop 10%Top 10%PræmievinderTop 10%Top 10%Top 10%PræmievinderGuldbægerPræmievinderTop 10%
Vi spiller kun for hyggens skyld...

Der mangler point for ungdomstrøjen i cykelspillene uden udskiftninger, ellers synes jeg ikke man skal ændre noget. Det skulle lige være en daglig bonus til mest angrebsivrige rytter.

Thomas Adamsen142.415SølvbægerSølvbægerTop 10%Top 10%PræmievinderGuldbægerTop 1%PræmievinderPræmievinderPræmievinderSølvbægerPræmievinder
Rest in Peace, Chris Anker

Meget enig, Tom.

De sekundære placeringer i bjerg- og pointkonkurrencen er alt for mange point værd sådan som det ser ud lige nu – podieplaceringerne på etaperne og top 10 i GC burde være mere værd.

Umiddelbart synes jeg, at det er okay, at der gives det samme for placeringer i bjergkonkurrencen som i den samlede stilling. Alt andet lige kan det kun fremme større diversitet i valg af hold, da man kan satse på forskellige ting.

Generelt er det en god idé med point for ungdomstrøje og mest angrebsivrige rytter. Jo flere ting, der gives point for - jo flere forskellige ting kan der satses på at score point for, hvilket igen kan gøre hold mere forskellige.

I bund og grund behøver pointgivningen jo ikke afspejle virkeligheden. Det er et spil, og dets regler må man jo tilpasse sig ved sit valg af ryttere. Man skal jo ikke vælge et hold, der vil klare sig godt efter de regler et cykelløb køres efter, men efter de regler, der er i spillet.

Noget jeg synes, der (måske) kunne være spændende var på en eller anden måde at give en bonus for ryttere med meget lav pop % i managerspillet. Mener Politikens sofaspil havde et procenttillæg, som blev lavt til en rytters point efter hver etape, f.eks. 25%, 50% osv. Det kunne Måske motivere til mindre populære valg. På Politiken var det en forudgivet procentsats. Man kunne jo evt. bestemme den procent efter hvor mange procent, der ender med at have valgt de forskellige ryttere.

100% enig i de første 3 afsnit, Paddy.

Det med at give bonus for mindre valgte ryttere tror jeg ikke på.

Thomas Adamsen142.415SølvbægerSølvbægerTop 10%Top 10%PræmievinderGuldbægerTop 1%PræmievinderPræmievinderPræmievinderSølvbægerPræmievinder
Rest in Peace, Chris Anker

Jeg tror ikke helt på argumentet med, at det gør holdene mere forskellige. Snarere tværtimod. Som det er nu, er der jo ikke så mange point i at ramme en dobbelt eller tredobbelt etapevinder, som ikke scorer point i bjerg-, point- eller holdkonkurrencen.

I årets Giro Manager har Peter Sagan (fire andenpladser, én etapesejr) i skrivende stund 2.282 point, mens Demare (fire etapesejre) har 1.778 point. Det er en skør difference, synes jeg. Jeg er med på, at Demare har været rigtig meget værd for dem, der har ramt ham som kaptajn alle fire gange, men stadig. Det kommer jo netop til at skabe en situation, hvor alle altid vil tage typer som Sagan/Matthews i stedet for en ren sprinter og typer som Roglic/Thomas i stedet for en ren klatrer.

Jeg synes, pointene skal afspejle, hvad det er "værd" for rytterne og holdene at slutte i top X på en etape, at ligge i top X i GC, at køre i bjergtrøjen, at køre i pointtrøjen, at vinde en etape etc.

Så når Benoit Cosnefroy ender på 1.333 point i Tour Manager imod Søren Kraghs 1.113 point, synes jeg, at der skal kalibreres mere i retning af etapesejrene. (Jeg havde selv Cosnefroy, så ingen sure miner herfra i øvrigt.) Endnu værre er det i mine øjne, at Nans Peters ender på 1.069 point for sine sekundære placeringer i bjergkonkurrencen. Ingen husker eller noterer sig, hvem der endte som treer i bjergkonkurrencen. Eller som femmer i holdkonkurrencen. Alle husker en dobbelt etapevinder.

Så jeg synes fortsat, at der skal uddeles flere point til podiet på etaperne og podiet i GC. Og så vil jeg faktisk foreslå, at man graduerer pointene i bjerg- og pointkonkurrencen anderledes. Mange point til den, der fører konkurrencen. Langt færre til de sekundære placeringer. Og jeg synes stadig, det skal give flere point at køre i førertrøjen end at køre i de andre trøjer.

Paddys vigtigste pointe er:

I bund og grund behøver pointgivningen jo ikke afspejle virkeligheden. Det er et spil, og dets regler må man jo tilpasse sig ved sit valg af ryttere. Man skal jo ikke vælge et hold, der vil klare sig godt efter de regler et cykelløb køres efter, men efter de regler, der er i spillet.

Thomas Adamsen142.415SølvbægerSølvbægerTop 10%Top 10%PræmievinderGuldbægerTop 1%PræmievinderPræmievinderPræmievinderSølvbægerPræmievinder
Rest in Peace, Chris Anker

Jeg vil bare mene, at det er hele spillets formål at mime og pointsætte virkelighedens sejre og nederlag. Og spillernes formål at gætte på, hvilke ryttere der gør det bedst. Så er man jo nødt til at kvalificere, hvad "bedst" er.

For nu at sætte det på spidsen: Der er ikke meget cykelhjerne eller mesterstrateg i at gætte, hvem der kører med om fjerde- og femtepladsen i bjergkonkurrencen eller anden- og tredjepladsen i holdkonkurrencen. Alene af den grund at det ikke er noget, rytterne kører om. Det ender med at være tilfældigheder, der afgør det. Og det skulle jo gerne være "den bedste" manager/sportsdirektør/br-uger med 15 registrerede og minimalt varierede hold, der vandt, ikke?

Jeg skal ikke kloge mig på hvad spillets formål er, men Paddy har altså en god pointe i at reglerne ikke behøver at afspejle virkeligheden for at skabe et godt spil.

Og så er det vel iøvrigt altid den bedste manager der vinder ;-)

Thomas Adamsen142.415SølvbægerSølvbægerTop 10%Top 10%PræmievinderGuldbægerTop 1%PræmievinderPræmievinderPræmievinderSølvbægerPræmievinder
Rest in Peace, Chris Anker

Lækkert ... M. Woods ligner en der er færdig ... 75% ude af spillet, i då fald - Glimrende åbning på Vueltaen! - Geniez er alllerede ude ... den næstmest valgte i Kat 4 ... Hygger vi os derude?

RMIR63.835BronzebægerPræmievinderTop 1%PræmievinderGuldbægerTop 10%Top 10%PræmievinderTop 10%Top 10%Top 10%Præmievinder
Say My Name

Så er vi igang, som man siger..

ja, tak for kampen - På gensyn næste år :-)

RMIR63.835BronzebægerPræmievinderTop 1%PræmievinderGuldbægerTop 10%Top 10%PræmievinderTop 10%Top 10%Top 10%Præmievinder
Say My Name

Tør øjnene RMIR, du har jo et glimrende hold uden Woods!

Thomas Adamsen142.415SølvbægerSølvbægerTop 10%Top 10%PræmievinderGuldbægerTop 1%PræmievinderPræmievinderPræmievinderSølvbægerPræmievinder
Rest in Peace, Chris Anker

@15 ...om så jeg stryger til tops, og napper pokalen med de store ører, vil jeg uændret argumentere for at spillet skal laves om. Der skal naturligvis være mulighed for at sætte et hold med reserver pr kategori, som kommer i spil i det øjeblik en rytter udgår!

Og du har 11 hold ...alle med Woods? og lidt med Geniez?

RMIR63.835BronzebægerPræmievinderTop 1%PræmievinderGuldbægerTop 10%Top 10%PræmievinderTop 10%Top 10%Top 10%Præmievinder
Say My Name

Ja, jeg synes han så godt ud i år!

Det er tydeligt efter Giro'en at spillet uden udskiftninger godt kunne trænge til en overhaling. I stedet for at opfinde noget helt nyt som "reserver", synes jeg dog man kunne prøve at friske det op ved blot at tildele alle spillere f.eks 3 "kontrakter" til udskiftning - spillerne kan selv vælge hvornår de vil benytte dem. Nogle vil bruge dem til at erstatte ryttere der viser sig at skuffe, andre kan indskifte hvis deres ryttere udgår, og andre igen vil måske bruge dem taktisk til forskellige slags etaper. Det ville både løse det problem du påpeger, samt tilføje spillet lidt mere dynamik.

Og det ville stort set ingen udviklingskræfter kræve, da "kontrakt"-funktionalitet-en allerede findes i Swush's kodebibliotek ;-)

Win-Win?

Thomas Adamsen142.415SølvbægerSølvbægerTop 10%Top 10%PræmievinderGuldbægerTop 1%PræmievinderPræmievinderPræmievinderSølvbægerPræmievinder
Rest in Peace, Chris Anker

@17

Jamen den køber jeg sagtens, at man feks får 2-3 kontrakter til at indskiftede ved styrt, eller hvis man ser det fordelagtigt at foretage lidt justeringer undervejs. Jeg kan bedst lide mit forslag hvor man inden løbsstarten skal have sat det hold som man tror er bedst på den lange bane, men hvor tilfældige styrt bevirker at man ikke er helt væk ved en tilfældighed. Men jeg kan sagtens leve med dit alternativ.

RMIR63.835BronzebægerPræmievinderTop 1%PræmievinderGuldbægerTop 10%Top 10%PræmievinderTop 10%Top 10%Top 10%Præmievinder
Say My Name

Jeg er meget enig – og kan rigtig godt lide begge bud.

Man kunne eventuelt blande modellerne, så man fra spilstart skulle vælge en udskiftningsbænk – og så kunne man bruge sine to-tre kontrakter til at udskifte ryttere med ryttere fra bænken?

Kan hvert fald godt se en pointe i, at man lidt skal have haft fidus til sine indskiftere før spilstart – ellers ender alle i Giroen med Almeida f.eks., og ikke bare dem, der havde fidus til ham før han kørte sig i lyserødt.

Eller tillade 1-2 udskiftninger pr. dag. Det ville kunne åbne op for helt nye taktiske aspekter, hvor man skal kigge læggere frem og vurdere, hvor tidligt man tør skifte ryttere på, som man gerne vil have på holdet, når terrænet skifter.
Kunne også “redde” udgåede ryttere eller ryttere, der flopper stort.
Men et eller andet sted synes jeg, at ønskerne på denne tråd viser, at der måske ville være plads til et nyt spil, som er en blanding af spillene med/uden udskiftninger, som jeg egentlig synes begge har sin charme også.
Et “blandingsspil” ville både tilgodese forhåndsresearch i og med, man ikke kan skifte alle ryttere på én gang, og tilgodese tilegnet indsigt i løbet undervejs. Om så det skal være med udskiftninger pr. dag eller kontrakter til hele løbet er lidt en smagssag.