Forum

Jeg har siddet og nørdet lidt med statistikken fra det netop overståede Tour manager spil. Også lidt som en huskeseddel til mig selv ☺

De ryttere der har tjent flest points i de 4 kategorier er følgende:

1. kat Sagan 65%
1. kat Thomas 25% (Bernal har dog kun ca 100 points færre og 50%)

2. kat Alaphilippe 74%
2. kat Kruijswijk 23%
2. kat Pinot 35%

3. kat Trentin 12%
3. kat Stuyven 0,9%

4. kat Meurisse 0,1%

ANALYSE:

Det der springer i øjnene er, at alle rytterne i 1. og 2. kategori har vi spillere ramt fra 23 til 74% - det er altså ryttere som er kendte og omtalte i medier, sociale medier mv.

Modsat er rytterne i 3. og 4. kategori spillet af væsentlig færre spillere. Der er dog 12% der har fundet Trentin - mens de 2 helt store gevinster har været de 2 belgiere: Stuyven og Meurisse, som kun under 1% af os har fundet. Man kan konkludere, at det er i 3. og 4. kat spillet afgøres. Trentin er naturligvis den mest kendte og omtalte af de 3. Jeg anede ikke hvem Stuyven og Meurisse var indtil jeg satte mig lidt ind i det for ½ time siden.

Stuyven er sprinter, og har en stribe top 10 placeringer i Tour 2019, og var faktisk 15. højst favorit på Oddschecker til at vinde igår i Paris, hvor han blev nr. 8. Han er også nævnt af vores allesammens højtelskede Emil Axelgaard i hans optakt til 21. etape.

Meurisse er vel nærmest puncheur - og vel den allermest ukendte af de 8. Han bliver faktisk nr. 21 i GC.

KONKLUSION:

Det ideelle hold skal bestå af en blanding af klassementsfolk, puncheurs og sprintere.

Vi har 3 klassementsfolk blandt de 8: Thomas-Bernal, Kruijswijk og Pinot

3 puncheurs: Sagan, Alaphilippe og Meurisse

Og 3 sprintere: Sagan, Trentin og Stuyven

Sagan er nævnt både som puncheur og sprinter - og det gælder vel også for Trentin. Det er altså de sprintere, som er holdbare i lidt hårdere terræn man skal finde. Læg mærke til at Ingen af de store klassiske sprintere er på listen, Ewan, Groenewegen, Viviani mv.

Nu glæder jeg mig til Vueltaen om knap 4 uger - og så må vi se om jeg kan stille et bedre hold til den tid ud fra ovenstående analyse ☺

Tillykke til vinderen af Manager spillet: Stoltenborg, som ramte 5 af de 8 - men havde Bernal i stedet for Thomas - og manglede de 2 svære: Stuyven og Meurisse ☺

Maastricht-on-tour3.095Valideret KontoTop 10%PræmievinderTop 10%Top 10%SølvbægerTop 10%Top 10%
Hepper på Skjelmose i top-5 ♥♥♥

Er lidt overrasket over Stuyven ikke er mere populær - han er da en ret kendt rytter og blandt favoritterne i alle brostensklassikerne. Han har vist også vundet en etape i giroen eller vueltaen for nogle år siden, og har generelt og var ret tæt på at vinde en etape sidste år i touren hvor han blev hentet til allersidst.

Meurisse har vel i høj grad hentet sine point via udbrud og han har helt sikkert været sværd at spotte på forhånd.

Du kan bare ikke sammenligne Giroen - TDF - Vuelta en til en for det hele kommer ad på ruten om hvem der får en god start og en masse trøje point

Og hvis du kigger på nr 1 og 2 som er helt lige i spillet vil du se en større forskel i anfører point, det er ikke nok bare lige at sætte et næsten perfekt hold man skal også ramme rigtige anfører hver dag

Og dem uden Bernal var jo meget heldig med 19 etape hvor han som anfører jo havde lavet 300 point mere end Thomas som anfører og langt mere mod dem der havde Pinot eller Alaphillip den dag

Bennedbæk226.250Top 10%Top 10%PræmievinderPræmievinderTop 1%PræmievinderTop 1%Top 10%Top 10%Top 10%Top 10%Top 10%
Kom så Danmark

Du er lige en uge for tidlig fremme med din vuelta Benned.. Starter først d. 24/8.

Yes det var min ferie der startede der :-)

Bennedbæk226.250Top 10%Top 10%PræmievinderPræmievinderTop 1%PræmievinderTop 1%Top 10%Top 10%Top 10%Top 10%Top 10%
Kom så Danmark

Til Benned og Forlan - mine 2 eneste venner i verden.

Hvad er jeres opskrift på det perfekte grand tour manager hold?

Bortset fra at ramme rigtig kaptajn - og at det gælder om at få max trøje points, det er jo bl.a. derfor at Alaphilippe og Sagan tjener SÅ mange points, på henholdsvis gul og grøn trøje gennem næsten hele løbet.

Ville SÅ gerne kunne sætte det ultimative hold i Vueltaen ♥

Og Pepsi har naturligvis ret med Stuyven, det er blot mig der ikke ved nok - jeg fandt ham ikke - og hvad værre var, så fandt jeg heller ikke Alaphilippe, selv om 74% af jer fandt ham. Med ham på holdet var jeg gået i top 200 ☺

Maastricht-on-tour3.095Valideret KontoTop 10%PræmievinderTop 10%Top 10%SølvbægerTop 10%Top 10%
Hepper på Skjelmose i top-5 ♥♥♥

Man bliver beæret hver gang...

Men jeg tror ikke jeg er den rette at spørge om perfekte hold.. Jeg tror jeg ved en masse om cykling, men om at sætte managerhold er jeg godt nok ikke særlig godt til..

Jeg har lige haft den ringeste tourspil ever og den ringeste tourmanager siden 2014.. Men det kan vel kun blive bedre i Vueltaen...

Til Forlan - ja vi tager lige en dyst mere om 4 uger i Vueltaen ☺

Jeg håber også at klare mig bedre der - og i hvert fald er det lettere at komme i toppen, for der er langt færre spillere.

Til Benned.

Jeg har kigget på dine bemærkninger om kaptajnvalg. Jeg kan se at nr. 2 i år i Manager fx havde Trentin som kaptajn på 2. etape, hvor Trentin floppede - det kostede ham langt mere end de 20 points han blot var bagefter nr. 1 i spillet.

Så din pointe om valg af rigtig kaptajn er taget ad notam - selv om det selvfølgelig er pisse svært i praksis ☺

Maastricht-on-tour3.095Valideret KontoTop 10%PræmievinderTop 10%Top 10%SølvbægerTop 10%Top 10%
Hepper på Skjelmose i top-5 ♥♥♥

Problemet er jo lidt at hvis vi snakker Tour Manager så findes begrebet "det ultimative hold" først når løbet er slut. Inden løbet kan man have en masse ideer og viden om hvad der vil komme til at ske, men det der rent faktisk så sker i løbet vil jo altid overtrumfe. Man kan helt sikkert godt "tabe" tour manager inden løbet går i gang (vælg Porte og Nibali i cat. 1), men for at vinde det skal man have et kompetitivt hold og en hel masse held :)

Nr. 1 i manager har tjent over 500 point mere end nr. 2 på kaptajnvalgene..

Så selvom han ikke havde de 8 ryttere som var bedst - snuppede han alligevel sejren med gode kaptajnvalg...

Til Pepsi # 8.

Enig og alligevel ikke enig ☺

Det ultimative hold er i hvert fald IKKE, at tage 8 klassementsfolk, eller 8 sprintere eller 8 puncheurs - er vi enige om det? Men derimod en blanding?

Bjergtrøjen har været særdeles svær at spå om i touren - mens den grønne har været klart lettere - og ingen havde vel forudset at Alaphilippe ville have den gule SÅ længe.

Så hvis en af de 3 pointsgivende trøjer rammes er man på vej mod toppen. Så enig i dine bemærkninger om en hel masse held ☺

Og så gælder det vel også om at ramme de ryttere som kun få har spillet, som Stuyven og Meurisse og til dels Trentin ♥

Maastricht-on-tour3.095Valideret KontoTop 10%PræmievinderTop 10%Top 10%SølvbægerTop 10%Top 10%
Hepper på Skjelmose i top-5 ♥♥♥

Til Forlan # 9

WOW interessant og flot analyse om kaptajnvalg ♥

Maastricht-on-tour3.095Valideret KontoTop 10%PræmievinderTop 10%Top 10%SølvbægerTop 10%Top 10%
Hepper på Skjelmose i top-5 ♥♥♥

Cykelspillene uden udskiftning er og bliver en lottokupon, hvor man er nødt til at være endog meget heldig for at vinde.

Det kan jeg sige uden at tale vinderne ned, for jeg har selv prøvet at vinde ;-)

Selvfølgelig skal man have foretaget et rigtig godt research arbejde, og have forudset hvem de mulige erobrere af de forskellige trøjer på især de tidlige etaper måtte være m.m.

Men i sidste ende kommer man ingen vegne uden en god portion held, så løbet flasker sig for sit hold, eller det modsatte for Konkurrenterne..

Thomas Adamsen141.305Top 10%Top 10%PræmievinderGuldbægerTop 1%PræmievinderPræmievinderPræmievinderSølvbægerPræmievinderSølvbægerTop 10%
Rest in Peace, Chris Anker

Plus man så i år i specielt Tourmanager lige skulle forudse, at der blev en bjergetape mindre. da Swush valgte, at tage den horrible beslutning ikke at give etapeplaceringer på 19. etape. Dette skævvrider jo fuldstændig det gule spil. Så i år har det været endnu mere med held at gøre.

Næsten hvert år opstår der helt uforudsete hændelser, eller mærkelige beslutninger fra ASO, som indvirker på spillet. Også i år, det er en del af gamet.

Men nu er løbet kørt, som man siger ;-)

Vi ses til Vueltaen!

Thomas Adamsen141.305Top 10%Top 10%PræmievinderGuldbægerTop 1%PræmievinderPræmievinderPræmievinderSølvbægerPræmievinderSølvbægerTop 10%
Rest in Peace, Chris Anker

Men elefanter glemmer ikke så let Thomas og selvom du kaster skylden på ASO eller DSB så giver andre SWUSH skylden og det samme gælder med Giroen i foråret

Desværre kan kan de fucke op lige så meget de vil jeg er jo afhængig af deres cykelspil så jeg er med lige meget hvad.

Jeg dropper så bare deres fodbold spil i stedet for men det er mere pga POP og alt deres hjælp for at få holdene så ens som muligt og så fungere det med skud og redninger ikke særlig godt, men det jo bare min mening andre ser heldigvis anderledes på det

Bennedbæk226.250Top 10%Top 10%PræmievinderPræmievinderTop 1%PræmievinderTop 1%Top 10%Top 10%Top 10%Top 10%Top 10%
Kom så Danmark

Er jeg den eneste der synes Tour Manager spillet i den grad er bygget på held ? Især forholdet omkring udgåede ryttere ! Kan man virkelig ikke lave en ordning hvor man har en eller 2 reserver på forhånd der skiftes automatisk ind hvis man har en rytter der udgår ? Og hvorfor er præmierne betydelig bedre i dette spil end i Tour spillet hvor der er betydeligt flere hold med ?

Ja, der er vi i samme båd. Jeg har også droppet fodbolden og er fuldstændig afhængig af cykelspillene, og er nok mere tilgivende, bare spillene fortsætter.

Thomas Adamsen141.305Top 10%Top 10%PræmievinderGuldbægerTop 1%PræmievinderPræmievinderPræmievinderSølvbægerPræmievinderSølvbægerTop 10%
Rest in Peace, Chris Anker

Meurisse samlede så i hvert fald ikke sine point på udbrud. Han var både med fremme i sprint på flade såvel som uphill sprints og var også fremme på bjergene. Har aldrig hørt om ham før, men vidste man skulle have en fra wanty, da de sidste år havde 2 topscorere i kategori 3 og/eller 4'eren.

Min kærlighed har sq altid lagt hos Tourmanager - selvom du er dybt afhængig af held, så er det stadig min opfattelse at det er den af de to spil der er bygget op på cykelviden(andre kan jo være af en anden mening).

Kaptajnvalgene er super vigtige. Du kan sagtens have en der kun score 2000 point i det her spil, men stadig har været det rigtige valg fordi du havde ham som kaptajn på de 5 etaper han score 300 point - det er et ret tænkt eksempel.

ChampZ

Helt enig. I Tour spillet (og de andre cykel spil) kan man jo bare kigge på dagens favoritter og sætte holdet derefter..

Men jeg er også sådan en halvgammel skid, der har været med siden det var gennem BT man lavede sit hold og måtte vente til dagen efter, for at regne point sammen.

Den gamle udgave af Tourspillet, som “i gamle dage” blev udbudt af DR var nu også legendarisk.

Næsten de samme regler som nu, men selvfølgelig med 9 ryttere og over 700.000 i bonus for at have alle 9 mand i top-15 - det var noget der rykkede. I starten heller ingen kaptajn, så var man fri for at bøvle med det. Og så var der en hel genial feature som var at ét rytterkøb (det dyreste) hver dag var transferfrit, så der var stor udskiftning på holdene.

Man måtte kun stille ét hold, og det var i øvrigt gratis at spille med. Jeg mener der var pænt over 50.000 deltagere hver gang.
Til gengæld var præmierne ikke noget at råbe hurra for. Der var kun præmier til top-3.
2. Pladsen var et år et par cykelbriller. Dem var vi lidt skuffede over at modtage..

Da DR besluttede sig for ikke længere at udbyde spillet, var der ramaskrig, men heldigvis besluttede Swush sig for selv at udbyde det.

Med enkelte regelændringer (iflg. Min mening, ingen af dem til det bedre) er det det samme spil, og tak for det.

Thomas Adamsen141.305Top 10%Top 10%PræmievinderGuldbægerTop 1%PræmievinderPræmievinderPræmievinderSølvbægerPræmievinderSølvbægerTop 10%
Rest in Peace, Chris Anker

@20

Hvis det er din opfattelse af hvordan man kommer til tops i Tourspillet, så har du ikke fattet ret meget. Ret imponerende må jeg sige, eftersom du åbenbart har været med "siden BT's skriftlige udgaver" - som det efterhånden er moderne at sige man har.

Tourspillet var DR Sporten & Swush første spil. Længe efter kom Golf og F1. Hernæst fulgte alle de spil vi kender i dag. Ergo er det et faktum, at Tourspillet er det ENESTE 'rigtige' spil.

TourManager er vistnok noget de kopierede fra TV2 i gamle dage. Det var i hvert fald samme koncept.

Askemayn22.445Top 10%Top 10%Top 10%Top 1%Top 10%Top 10%PræmievinderTop 1%Top 1%Top 10%Top 10%Top 10%
Le Tour <3

  1. 22

Jeg deltager stort set aldrig i tour spillet, da jeg ikke bryder mig om det med udskiftninger. I år gjorde jeg, men glemte allerede på dag. 5 at skifte ud. Så er det løb ligesom kørt.

Jeg har skam deltaget siden det var i BT man tilmeldte sig. Dengang var det, hvad der i dag er tilsvarende tourmanger, altså uden udskiftninger. Jeg vil tro det var tilbage i 97, måske 98 jeg deltog første gang - eller tæt på i hvert fald.

Vandt jeg noget som helst? Nej da. Jeg havde hold med mine favoritter, Virenque, Iban Mayo og Pantani, men de var sgu ikke garant for ret mange point ;)

Den version TV2 havde, der satte du en sprinter, en kaptajn, to bjergryttere (mener jeg) og en eller to vandbærere. Husker ikke om der var udskiftninger, men formatet var nogenlunde som nævnt.