Spillets regler

Introduktion

Football Fantasy 2018 er et online managerspil, hvor virkelige sportspræstationer afspejles på deltagernes virtuelle hold.

Med et imaginært budget på kr. 50.000.000 skal du købe et footballhold. Spillerne du kan købe er navngivet efter de spillere som du kender fra virkelighedens teams, og præstationerne fra virkelighedens regular season-kampe veksles således til spillervækst på dit hold. Holdet med størst værdi til slut vinder spillet. Du kan se hvad der gives vækst for i pointsystemet:

Se pointsystem

Positioner og formationer

Når du vælger dit hold, skal du altid vælge to quarterbacks, én tight end, én kicker og ét defense. Derudover kan du vælge mellem to formationer som består af: 3 wide receivers og 3 running backs eller 4 wide receivers og 2 running backs.

Din formation kan altid ændres i forbindelse med spillerhandel, og de penge du ikke bruger på at købe spillere, bliver stående i din virtuelle bank, og kan bruges ved fremtidige spillerhandler.

Antal spillere

Der er ingen begrænsning på, hvor mange spillere du kan vælge fra det samme team.

Kaptajn

Du skal vælge én af dine to quarterbacks som kaptajn. Begge dine quarterbacks stiger og falder i værdi på almindelig vis, men derudover indtjener din kaptajn en "Kaptajnbonus" som svarer til 50 % af det han er steget i værdi i runden. Der rundes ned til hele tal. Det koster ikke kontrakter at skifte kaptajn.

Din eventuelle kaptajnbonus vises ikke ud for spilleren. Beløbet kommer derimod direkte i banken, og vises kun i "Kaptajnbonus-feltet" på din holdside. Dette skyldes at bonusen ikke er en generel vækst til spilleren, men udelukkende en bonus til dit hold (der kan jo være mange andre deltagere som har samme spiller, uden han er valgt til kaptajn).

Teamskifte og fyringer

Hvis en spiller skifter team i virkeligheden, vil han tilsvarende skifte team i Football Fantasy.

Deaktiverede spillere markeres ved at de er "krydset over". De kan altid sælges (men ikke købes), og de ændrer ikke længere værdi.

Du har selv ansvar for hvilke spillere der er på dit hold. Der gives altså ingen kompensation for tab i vækst som skyldes teamskifte, fyringer, opsigelser osv. eller eventuelle fejl/mangler i trupperne.

Runder

Spillet er inddelt i runder. En runde starter i det øjeblik der åbnes for spillerhandel, og forløber indtil alle rundens kampe er blevet afviklet, og der igen åbnes for spillerhandel til den efterfølgende runde.

Hvert managerhold tildeles vækst for de spillere som udgør holdopstillingen i den pågældende runde - og underforstået for de kampe som udgør runden. Dette er især vigtigt at notere sig, hvis der skulle være udsatte/flyttede kampe.

Kontrakter og spillerhandel

I løbet af spillet kan du foretage udskiftninger på dit hold, og dermed justere din holdopstilling i forhold til virkelighedens formkurver, skader og kampprogram.

Du har mulighed for at udskifte spillere i hver runde indtil det annoncerede starttidspunkt for rundens første kamp (typisk natten til fredag, men det kan også være torsdag aften). For alle tilfældes skyld anbefaler vi dog at holdoprettelser, spillerhandel og kaptajnskifte er afsluttet ca. 5 minutter inden!

Udskiftninger koster kontrakter

Det koster ikke transfergebyr at udskifte spillere/defense, men fra starten af runde 2 koster det en kontrakt for hver udskiftning der foretages! Det betyder at man har et begrænset antal udskiftninger i spillet. Da der ikke længere kan udskiftes spillere når kontrakterne er brugt op, er det vigtigt at økonomisere med kontrakterne, så der også er nogle tilbage til de sidste runder.

Guldhold har 35 kontrakter til hele spillet. Basishold har derimod 3 kontrakter til hele spillet. Bye weeks er indregnet i antallet af tildelte kontrakter, ligesom der er taget højde for en forholdsvis høj frekvens af skader.

Bye weeks

Alle teams har en såkaldt "bye week", som er en spilleuge, hvor de sidder over. Da spillere/defenses fra disse teams ikke kommer i kamp i runden, kan de sikkert med fordel udskiftes til fordel for spillere/defenses, som rent faktisk har mulighed for at score vækst.

Antal hold og opgradering

Det er kun tilladt at oprette ét Basishold pr. deltager/person. Ønskes der flere hold kan der købes Guldhold for kr. 59,- pr. hold. Guldhold har mulighed for at tilkøbe deltagelse om præmier for kr. 20,- men kun i forbindelse med holdets aktivering! Man kan altså ikke opgradere et Guldhold uden præmiedeltagelse til et Guldhold med præmiedeltagelse!
Bemærk: Guldhold som aktiveres efter runde 1 koster kr. 99,-. Disse har ikke mulighed for at tilkøbe deltagelse om præmier.

Opgradering

Basishold der opgraderes til Guldhold får yderligere 32 kontrakter, så der tilsvarende er i alt 35 kontrakter til rådighed til hele spillet. Hvis opgraderingen finder sted efter kampstart i runde 1, er det dog ikke muligt at tilkøbe deltagelse om præmier.

Udsatte / flyttede kampe

Hvert team spiller som udgangspunkt én kamp i hver runde. I tilfælde af flyttede kampe kan det medføre at nogle teams slet ikke spiller i en runde, mens de spiller to kampe i en anden runde. Udsatte kampe kan i værste fald udgå fra spillet.

Spillerne fra de teams som ikke kommer i kamp i runden, ændrer ikke værdi - hverken plus eller minus. Spillere fra teams som eventuelt spiller to kampe i runden, får både vækst og eventuel kaptajnbonus for begge kampe!

Systemopdatering

Kampene opdateres den efterfølgende morgen/formiddag efter rundens sidste kamp er blevet spillet.

Handel og kaptajnskifte åbner ca. kl. 12.00 dagen efter den sidste kamp i runden er spillet - dog først kl. 14.00 for runde 1.

Når spillet bliver låst op efter opdatering/validering af resultaterne, er det som udgangspunkt de resultater som systemet er opdateret med der er gældende. Dvs. at der ikke korrigeres for nogle yards der er givet til en forkert spiller eller lignende bagateller. Vi forbeholder os dog ret til at vurdere fejlene enkeltvis, men det er alene Swush.com som afgør, om der skal foretages korrektioner.

Spilslut

Football Fantasy slutter efter sidste runde af den regulære sæson er færdigspillet og opdateret d. 2. januar 2019.

Pointsystem

Offensive spillere

Event Passing Receiving Rushing
Passing Receiving Rushing
Pr. yard 1 200 1.000 1.000
Touchdown 60.000 60.000 60.000
2-point conversion 20.000 20.000 20.000
300+ yards passing bonus 2 25.000 - -
100+ yards receiving/rushing bonus 2 - 25.000 25.000
Interception -25.000 - -
Fumble 3 -15.000 -15.000 -15.000
Fumble recovery for TD 4 - - 60.000

1. Yards

I tilfælde af negativ total gives der minusvækst.


2. Yards bonus

Ved hhv. 300+ passing yards og 100+ receiving-/rushing yards opnås bonus. Samme spiller kan godt opnå bonus i flere kategorier, men kun én gang i hver kategori.


3. Fumble

Gives uanset hvilket team der erobrer bolden.


4. Fumble recovery for TD

Gives kun til spilleren hvis han er på banen med Offense. Hvis han derimod er på banen med Defense eller Special Teams, gives TD'en til Defense/DST.


Defense/DST

Event Vækst
Sack 10.000
Forced Fumble 15.000
Safety 5 30.000
Interception 25.000
Touchdown 6 60.000
Kickoff- og puntreturn for TD 5 60.000
Defensiv 2-point conversion 5 20.000

Score imod 7

0 point 250.000
2-6 point 150.000
7-13 point 100.000
14-19 point 50.000
20-27 point 25.000
28-34 point 0
35+ point -35.000

5. Kickoff- og punt-return for TD, safety samt defensiv 2pt conv.

Gives til Defense (også selv om det er Special Teams der præsterer/scorer).


6. Touchdown

Inkluderer returnering af blokeret field goal/punt samt fumble recovery for TD lavet af Special Teams.


7. Score imod

Gives til Defense. Den samlede score imod teamet gælder! Dvs. eventuelle points scoret mod Offense og Special Teams tæller også imod.

Kicker

Event Vækst
Extra Point 10.000
Field Goal 20.000

Længste FG bonus 8

0-39 yards 10.000
40-49 yards 40.000
50-59 yards 80.000
60+ yards 130.000

8. Kicker bonus

Der gives bonus for kickerens længste succesfulde FG i kampen (maks. én bonus pr. kicker).