Spillets regler

Introduktion

Bundes Manager er et online managerspil, hvor virkelige sportspræstationer afspejles på deltagernes virtuelle hold.

Med et imaginært budget på kr. 50.000.000 skal du købe et fodboldhold. Spillerne du kan købe er navngivet efter de spillere som du kender fra virkelighedens klubber, og præstationerne fra virkelighedens kampe veksles således til spillervækst på dit hold. Holdet med størst værdi til slut vinder spillet. Du kan se hvad der gives vækst for i pointsystemet:

Se pointsystem

I løbet af spillet kan du foretage spillerhandler på dit hold, og dermed justere din holdopstilling i forhold til virkelighedens formkurver, skader, karantæner og kampprogram.

Kæder og formationer

Henholdsvis forsvaret, midtbanen og angrebet udgør en kæde på dit hold. Når du køber spillere, kan du vælge mellem flere forskellige formationer. Din formation kan altid ændres i forbindelse med spillerhandel.

De penge du ikke bruger på at købe spillere, bliver stående i din virtuelle bank, og kan bruges ved fremtidige spillerhandler.

Antal spillere

Der kan maksimalt vælges 4 spillere fra den samme klub.

Undtagelsen fra begrænsningen om antal spillere fra samme klub, er hvis en spiller skifter klub. I så fald bliver det tilladt at have flere end 4 spillere fra den samme klub. Der kan dog ikke gennemføres spillerhandler, hvis der er flere end 4 spillere fra den samme klub på holdet. Hvis man ønsker at udskifte spillere, skal reglen om maks. 4 spillere fra samme klub altså igen være overholdt.

Klubskifte og fyringer

Hvis en spiller skifter klub i virkeligheden, vil han tilsvarende skifte klub i spillet. Hvis skiftet er til en klub uden for Bundeligaen, bliver spilleren deaktiveret.

Deaktiverede spillere markeres ved at de er "krydset over". De kan altid sælges (men ikke købes), og de ændrer ikke værdi.

Du har selv ansvar for hvilke spillere der er på dit hold! Der gives ingen kompensation for tab i vækst som skyldes klubskifter, fyringer, opsigelser osv. eller eventuelle fejl/mangler i trupperne.

Runder

Spillet er inddelt i runder. En runde starter i det øjeblik der åbnes for spillerhandel, og forløber indtil alle rundens kampe er blevet afviklet, og der igen åbnes for spillerhandel til den efterfølgende runde.

Hvert managerhold tildeles spillervækst for de spillere som udgør holdopstillingen i den pågældende runde - og underforstået for de kampe som udgør runden. Dette er især vigtigt at notere sig, hvis der er udsatte/flyttede kampe.

Udsatte / flyttede kampe

Hver klub spiller som udgangspunkt én kamp i hver runde. Det sker dog at kampe bliver flyttet, og da runderne i spillet er tidsmæssigt afgrænsede, må de udsatte kampe nødvendigvis flyttes fra én runde til en anden. Flyttede kampe kan altså medføre at der er klubber som slet ikke spiller i en runde, mens de spiller to kampe i en anden runde. Udsatte kampe kan i værste fald udgå fra spillet!

Spillerne fra de hold som ikke kommer i kamp i runden, ændrer ikke værdi - hverken plus eller minus. Spillere fra hold som spiller to kampe i runden, får både vækst og eventuel kaptajnbonus for begge kampe!

Kontrakter (Basishold)

Ud over transfergebyret koster det en 'kontrakt' for hver spiller der udskiftes. Dvs. for hver spillerhandel der gennemføres, hvor man sælger en spiller for at købe en ny, bruger man en kontrakt. Dette gælder dog ikke inden kampene i runde 1, hvor der frit kan udskiftes spillere uden brug af kontrakter. Det koster ikke kontrakter, når der skiftes kaptajn.

Basishold har 3 kontrakter til hele spillet, mens Guldhold ikke er begrænset af kontrakter. Basishold kan under hele spillet opgraderes til Guldhold, og kan dermed få fjernet kontrakt-begrænsningen.

Bemærk at deltagelse om præmier i konkurrencerne "Præmiepuljen" samt "Bundes Cup" er betinget af, at købet af eller opgraderingen til "Guldhold+Konkurrencer" er foretaget inden det annoncerede tidspunkt for kampstart i runde 1. Efter kampstart i runde 1 vil det ikke længere være muligt at tilkøbe deltagelse om præmier!

Antal hold

Det er kun tilladt at oprette ét Basishold pr. deltager/person. Ønskes der flere hold kan der købes Guldhold for kr. 59,- pr. hold. Guldhold har mulighed for at tilkøbe deltagelse om præmier for yderligere kr. 20,- men kun inden kampstart i runde 1 og kun i forbindelse med holdets aktivering. Præmiedeltagelse kan altså ikke tilkøbes senere.
Bemærk: Guldhold som aktiveres efter kampstart i runde 1 koster kr. 99,-. Disse har ikke mulighed for at deltage om præmier.

Kaptajn

Du skal vælge en kaptajn blandt dine 11 spillere. Din kaptajn stiger og falder i værdi på almindelig vis, og derudover indtjener han en "Kaptajnbonus" som svarer til det han er steget i værdi i runden.

Din eventuelle kaptajnbonus vises ikke ud for spilleren. Beløbet kommer derimod direkte i banken, og vises kun i "Kaptajnbonus-feltet" på din holdside. Dette skyldes at bonusen ikke er en generel vækst til spilleren, men udelukkende en bonus til dit hold (der kan jo være mange andre deltagere som har samme spiller, uden han er valgt til kaptajn).

Spillerhandel

Der er mulighed for at udskifte spillere til hver runde. Når der foretages en spillerhandel koster det 1 % af de købte spilleres aktuelle værdi. Spillerne er derfor reelt lidt dyrere end deres pris antyder. Dette gælder dog ikke inden kampene i runde 1, hvor alle handler er fritaget for transfergebyr. Du kan altid følge med i transfergebyrets størrelse på siden hvor du handler spillere.

Handel lukker på det annoncerede tidspunkt for første kamp i runden. For alle tilfældes skyld anbefaler vi dog at holdoprettelser, spillerhandel og kaptajnskifte er afsluttet ca. 5 minutter inden!

Systemopdatering

Kampene i spillet bliver opdateret live. Du kan derfor følge med i dine spilleres individuelle vækst mens kampene afvikles.

Live-opdateringer er vejledende og skal verificeres før de tæller endeligt med i spillet. Kampene bliver verificeret den efterfølgende morgen/formiddag efter alle rundens kampe er blevet afviklet.

Handel åbner ca. kl. 12.00 dagen efter den sidste kamp i runden er spillet.

Når spillerne bliver låst op efter validering af resultaterne, er det som udgangspunkt de resultater som systemet er opdateret med, der er gældende. Hvis der efterfølgende laves ændringer i virkeligheden (f.eks. ændring af assist eller kreditering af scoring), bliver spillet normalt ikke korrigeret tilsvarende, med mindre ændringen kommer inden kampstart i den efterfølgende runde. Vi forbeholder os dog ret til at vurdere ændringerne enkeltvis og det er alene Swush.com som afgør om der foretages ændringer.

Spilslut

Spillet slutter efter sidste runde er færdigspillet, opdateret og verificeret i overensstemmelse med rundeoversigten.

Pointsystem

Regel Vækst

Mål og Assist

Scoring af angriber 100.000
Scoring af midtbane 125.000
Scoring af forsvar 150.000
Scoring af målmand 250.000
Selvmål -75.000
Assist 1 50.000
Skud på mål 210.000

Afgørende scoring

Scoring til sejr 3 30.000
Scoring til uafgjort 3 15.000

Special

På banen 5 7.000
Ikke på banen 5 -5.000
Rent mål forsvar 6 50.000
Rent mål målmand 6 75.000
Redning af målmand 75.000
Reddet straffe 8 100.000
Brændt straffe 8 -30.000
Hattrick 100.000
Regel Vækst

Holdpræstation

Vundet 25.000
Uafgjort 5.000
Tabt -15.000
Hold scorer 4 10.000
Modstanderhold scorer 4 -8.000
Sejr på udebane 10.000
Nederlag på hjemmebane -10.000

Fairplay

Gult kort -20.000
Andet gule kort -20.000
Direkte rødt kort -50.000

Finans

Kaptajnbonus Vækst x1
Bankrente 1 %

1. Assist

Mht. assists så retter vi 100 % ind efter hvad der leveres af en tredjepart.

2. Skud på mål

Skud på mål gives ved skud inden for målrammen, som ikke resulterer i mål. Der gives ikke vækst for 'skud på mål' ved scoringer, straffespark, ved skud på stolpe/overligger, blokeringer eller skud forbi mål.

'Skud på mål' leveres 100 % af vores datapartner og er ikke til diskussion.

3. Afgørende scoring

Afgørende scoring skal ses i forhold til kampens slutresultat, og gives til målscoreren som ændrer kampens udfald fra nederlag til uafgjort, eller fra uafgjort til sejr. Eksempler på afgørende scoring:

0-1: Kampens enlige mål (medfører sejr)
2-0: Kampens første mål (medfører sejr)
1-3: Udeholdets mål nr. 2 (medfører sejr)
2-2: Kampens sidste mål (medfører uafgjort)

Der kan kun være én afgørende scoring pr. kamp. Afgørende scoring bortfalder, hvis den udslagsgivende scoring er et selvmål.

4. Hold scorer / modstanderhold scorer

Gives udelukkende til de spillere som er på banen når målet scores. Spillere som ikke er på banen på scoringstidspunktet, tildeles ikke denne værdiændring.

5. På banen

Gives til spillere som figurerer i startopstillingen, eller bliver indskiftet i løbet af kampen. En spiller der ikke kommer på banen i løbet af kampen får -5.000 uanset hvordan hans hold klarer sig, da han ikke har haft aktiv indflydelse på kampens resultat. En spiller der ikke kommer på banen kan desuden også få yderligere minus for gult/rødt kort.

6. Rent mål

Vækst for rent mål forudsætter følgende:
1. Holdet har ikke indkasseret mål igennem hele kampen. Dvs. 0 mål scoret imod holdet.
2. Spilleren har været på banen i minimum 60 minutter af den ordinære spilletid.
Bemærk at de angivne minutter i vores kampreferater vil være gældende, og vi indlader os ikke på diskussioner angående antal spillede minutter.

7. Redning af målmand

Redning af målmand gives ved skud inden for målrammen, hvor målmanden forhindrer en scoring.

'Redning af målmand' leveres 100 % af vores datapartner og er ikke til diskussion.

8. Reddet/Brændt straffe

Reddet straffe gives til spilleren som er målmand i straffesparkssituationen (* hvis det skulle være en "markspiller" som står på mål, får han altså stadig vækst for "Reddet straffe"). Ved straffespark bliver der enten scoret eller reddet/brændt. Vækst/minus for reddet/brændt straffe gives uanset årsagen til at der ikke blev scoret (f.eks. stolpeskud, skud forbi mål, regulær redning osv.).